Oavsett om du bara bloggar för bloggandets skull eller har som mål att tjäna pengar på din blogg, så vill du naturligtvis att så många som möjligt ska få ta del av den. Du behöver inte vara ett marknadsföringsgeni för att locka fler besökare till din blogg, du kan faktiskt öka antalet besökare med något du säkert redan använder dig av, nämligen sociala medier.
Med Twitter, Facebook, Instagram och Snapchat, kan listan över sociala medier göras väldigt lång. Oavsett vilka sociala medier du beslutar dig för att använda, så ska du börja med att avgöra om dina befintliga sociala medier är lämpliga för ändamålet. Om du har en inriktad blogg om exempelvis affärsliv och skriver om hur man hittar bra konferensrum i Stockholm med bra personal och gott kaffe, är det ingen bra idé att associeras med privata konton om dessa innehåller festliv och annat personligt. Om du skapar konton på sociala medier som avser att optimera bloggbesökare, kan du anpassa dessa så att de representerar dig och bloggen på bästa sätt. Dina nya sociala medier kanske inte bara lockar läsare till din blogg, du kanske till och med lyckas tjäna pengar på ditt nya forum i framtiden. Tänk på att du kan länka samman många olika sociala medier genom att lägga till användarnamn i profilen, på så sätt hittar dina trogna läsare dig enkelt överallt.
Inte van vid sociala medier
Spontant kanske det känns för tidskrävande att börja. Tanken är ju trots allt inte att sociala medier ska ta fokus från din blogg. Om du inte vill lägga så mycket tid på sociala medier, kan det vara enkelt att till exempel bara lägga upp en bild från dagens blogginlägg tillsammans med en kort beskrivning och givetvis en länk till bloggen. Här kan du även enkelt förbereda ett par hashtags som kan vara passande även för dina kommande inlägg. På så sätt slipper du spendera mycket tid på inläggen, men får chans att synas och få relevanta följare även på dina sociala medier. Det finns olika program som kan hjälpa dig att enkelt publicera sådana inlägg, där du även kan planera in kommande inlägg och välja när de ska publiceras.
Nätverka och gynna varandra.
Se dig om efter liknande men ej konkurrerande bloggar och konton på sociala medier. Kanske kan ni båda dra nytta av att nämna och länka till varandra i ett inlägg? Om du skriver om träning och själv följer en blogg eller profil på Instagram som berör träningskläder, så kan era läsare vara intresserade och faktiskt få ett bra utbyte av att följa er båda. Dessutom känner du säkert till att du hamnar högre upp i sökmotorer ju fler som länkar till din blogg.
Glöm inte e-posten.
Om du ofta skickar e-post och har en adress som kan associeras med bloggen, varför inte lägga till en länk och en beskrivning i signaturen? Här kan du locka läsare till bloggen genom att bara sköta vardagskommunikationen precis som vanligt. Det är en vinn-vinn-situation.