Att tänka på

Alla har en talang och så även du själv. Det gäller bara att komma underfund med den. Detta behöver inte nödvändigtvis gälla bloggämnet utan kan också innefatta hur man gör för att få trafik till sin blogg. Vissa är fenomenala på att nätverka medans andra helst håller sig i bakgrunden. Att nätverka är dock ett bra sätt för att visa att du finns om det nu är själva syftet med bloggen.

Spinn vidare

Det du vet med dig att du är bra på, ska du också ta tillvara på. Den kunskap du har bör omsättas med så mycket mer och detta kan du göra genom att läsa på, instruera dig, tala med andra likasinnade och följa andra bloggar med liknande ämnen eller värderingar. Tänk också på hur du kan visa upp din kunskap på bästa sätt. Det finns inget som antyder att du enbart måste skriva om ämnet, tvärtom är bilder, animeringar och filmer en lika viktig del av ett genuint blogginlägg. Utnyttja dina förmågor och gå ut och fota, filma, skriv eller prata och länka sedan samman dessa medium för ett perfekt och balanserat inlägg. Tänk på att undvika milslånga texter som får läsarna att gäspa till slut. För även om en text är bra och saklig så orkar ingen läsa i timmar.

Hitta likasinnade

Nätverkande är A och O om du vill att din blogg ska synas i det offentliga rummet. Men då gäller det också att du ligger i och spottar i nävarna för att komma någon vart. Att bara ge sig ut på värdelöst mingel bland vem som helst, är ingen större idé, åtminstone inte som huvudnätverkande. Satsa istället på att träffa likasinnade personer som verkar i samma bransch som du själv och som kan göra något positivt för dig. Journalister, andra bloggare och fysiska möten med personer som verkligen spelar roll för din blogg, är att ta fasta på. Var inte rädd för att verka jobbig eller beslutsam utan var alltid vänlig och nyfiken utan att verka för efterhängsen eller ihärdig. Saker och ting kan ta tid och ibland måste man också ge upp en kontakt som inte verkar vilja ge med sig. Det finns gott om sådana och då är det helt enkelt bara att gå vidare till nästa.